Thursday, April 19, 2007

المرأة

القصيدة دي عملت دجة في الكلية عندنا لمدة اسبوعين واخد نقد عليها من طوب الارض واخدت مدح علها من طوب الارض بردو المدح كان على الوزن والقوافي والنقد كان علىا لمحتوى مع ان البعض مدحوني على المحتوى كمان وعارف انكو انتو كمان هتنقدوني بس
الصراحة انا مقتنع بكل كلمة في القصيدة دي بنسبة 75 % من البنات في الزمن الي عايشينو ده تنطبق عليهم الصفات دي والي عاوز ينقد
ينقد مفيش اي مشاكل يا مسهل القصيدة
ملحوظة في "4 ابيات زادو يا خيط يا رفيع هما موجودين من زمان بس محمد وشريف مقولوهمش"ـ
المرأة
هي من تريد لمس السحاب ××× وتعلم أنها دون الحذاء
قلبها أسود يملؤه الجفاء ××× هي من تسبب طول العناء
المرأة
هي حقل لا تنبت فيه الزروع ××× هي من تعبث بإظهار الدموع
تظن أنها ترياق الجروح ××× وهي من تطفئ بيدها الشموع
المرأة
هي من تبكي لتخفي البيان ××× هي من تجيد ابراز الحنان
هي وردة تنمو بلا تيجان ××× هي من تعيد جراح الزمان
المرأة
هي من تسبب كل الهموم ××× هي من تميت القلب الرؤوم
هي من تسخر من المحروم ××× هي من تسقي بيدها السموم
المرأة
هي من تعبث بالمشاعر والشعور ××× هي مصيبة كل الدهور
هي من تقتل بيدها الورود ××× هي من تسبب ذبول الزهور
المرأة
هي من تظن أنها كالسحاب ××× هي من تخون بلا اسباب
هي العطوف وقت الرخاء ××× وحين الجد تبرز الانياب
المرأة
هي من تهزأ بكل الحدود ××× هي الشر في كل العهود
هي من تفخر بإبراز النهود ××× هي الذبول لكل الخدود
المرأة
هي من تظن أنها حسناء ××× ولا تعلم حتى معنى الحياء
هي صحراء بلا واحات ××× نعم هؤلاء هم النساء

8 comments:

WhItE HeArT said...

القصيده كلها صح وتماما يامحمود اما الاربع ابيات فملهمش لازمه لإنك بتفكرني بعمر ابن ابي ربيعه وانته عارف رأيي فيه

سلام ياباشا

kingmody said...

ياباشا الاربع ابايت الاخارا انا مش شايف فيهم حاجة ولا اجي حاجة جمب عمرو بن ابي ربيعة :)

كائن نورانى said...

حــــــــــــــــرام

عليك يا بنى

انت شرحت المرأة

ليه دا كله يعنى

انت عاوز الضرب

انت ناسى يا استاذ ان المراه دى مامتك واختك

بجد يا محمود انت شفت ايه من البنات عشان دا كله يعنى

اينعم فى بنات كتير مستفزة وهايفه لكن مش كلهم

والكلام دا صعب اوى

وانا مش موافقه على كلمة وحده فيه

سورى بقى تعصب

لانى بحب البنات جدنننننن

نون بقى عشان انت ضايقتنى

الله يسامحك

انا لو قعدت اقلك كلمة كلمة هكتب القصيدة كلها

ايه دا

انا بجد اتقهرت

ومفيش كمان سلاموتو

kingmody said...

يا دكتورة كلمة المرأة دي مامتي واختي اتقالتلي 1مليون مرة وبرد بنفس الرد كل مرة يا جماعة انا بقول 75% من البنات كده وده فعلا امر واقعي امشي محدش بيتهيألي يقدر ينكرو اما شوفت ايه من البنات كفاية الي بشوفو في الكلية والكورسات ده يكفي لاني اكتب قصيدة زي دي وأكون مقصر كمان
بيتهيقلي البنات مبقاش عندهم حياء ولا اي حاجة انا الي كنت اسمع عنو ان الولاد بيعاكسو بنات بس عمري ما سمعت ان بنات تعاكس ولاد والله حصلتلي يا دكتورة لدجة خلاص انا روحي كانت يوميها في مناخيرة ولولا صحابي كنت عملتلها فضيحة في كورنيش البحر بس هقول ايه البنت دي بتعاكسني !!!!!؟
اكتفيت بصيتلها من فوق لتحت ووكملت انا وصحابي والموقف بيتكرر كتير اوي معايا ومع صحابي خلاص مبقاش في حياء فعلا والمصيبة الي تحزنك وتبكيكي انهم ساعات بيكونو محجبات قصدي المفروض انهم محجبات ده اكتر المواقف الي استفزتني خدي عندك بقة مواقف سخيفة وحركات اسخف وبلاوي متلتلة يا دكتورة انا لو هتكلم يبقة مش هخلص احمدو ربنا اني الي كتبتو كان قضيدة مش موضوع تعبير عشان لو تعبير كنت كتبت بلاوي
بس هقول ايه اللهم ارحمنا برحمتك

الخيط الرفيع said...

شكلك شايل

انا كنت هقول الكلام الساذج بتاع
هل ماما ونهي مش كفايه عشان تغير رأيك

بس متحكمش علي حاجة حكم مطلق

لان كل شئ نسبي

وماتزعلش من البنات لانهم ضحايا التربيه والمدرسه والسينما

وكمان في ولاد كتير زي الزفت
سوري

بس حاول ما تعملش عداوة كدة
وخص بالذكر مثلا

البنات عديمه الحياء


وعلي العموم انا القصيدة دي من أول ما سمعتها وأنا بحبها عشان بتضحكني قوي

مش عارفه ليه

وشكرن جزيلا انك اهتميت وحطيتها

بجد شكرا

خلي بالك من دراستك جدا
وربنا معاك

kingmody said...

انا محمكتش حكم مطلق انا قلت 75% وده حلو اوي ده انا كارمكو كمان :p

هما ضحايا !!!!!؟ ان كيدهن عظيم يا استاذتي الصحفية

ومتجيبيش سيرة السينما لو سمحتي عشان حصل فيها موقف مع بنات بردو بس موقف سيء جدا جدا لأقصى درجة

مهو حضرتك 75 % من البنات دلوقتي عديمي الحياء

يا استاذتي الصحفية اكيد لازم اهتم واحط القصيدة مش حضرتك طلبتي :)

اما بقة حكايت انها بضحكك فياريت تقوليلي السبب دوري عليه وقوليلي اهو الواحد يضحك شوية :)

وانا بشكرك وبشكرك وبشكرك مرة تالتة وبعنف شديد عشان قلتي جزيلا بالتنوين مش بالنون

BoTaNesToKeeSoo said...

ازيك يا محمود؟ اخبار امتحاناتك ايه؟


بالرغم من ان اسلوب القصيده مستفز وانت شحورت المراه و قطعتها بزياده


بس للاسف انت عندك حق فى كل كلمه قلتها
اذا كان انا بنت ومعدش طيقاهم. بص خلى البنات المش كويسين اخلاقيا فى جنب لانهم ميستحقوش اننا نتكلم عليهم ودول بقى ربنا يتولاهم

لكن اللى يغيظ ان فى بنات بتبقى مؤدبه وكل حاجه بس رمز للهيافه والتفاهه وكل اللى شاغل حياتهم حاجات فاضيه ... وما اكتر النوع ده


بس بصراحه انا معترضه على 75% و


وانا بتفق مع رفيده ان الولاد عندهم نفس المشكله لان القضيه قضية جيل معندوش مبادئ ولا اخلاق ولا هدف مش مسالة بقى بنت ولا ولد

kingmody said...

لسه ممتحنتش الامتحانات من يوم الخميس الي هوه بكرة ادعولي

طب الحمد لله ان عندي حق (وشهد شاهد من اهلها ) فعلا دي حاجة تغيظ بردو وساعات تفاهتهم دي بتتفهم غلط على انها قلة احترام
ايه ايه ايه معترضة على ايه لا قولي تاني كده ال معترضة على 75% ال
ده انا كارمكم فيها

اما حكاية مشكلة جيل انا معاكو فيها بس البنات مكانوش كده قبل كده دلوقتي بقة حاجة لا تحتمل بجد