Thursday, April 19, 2007

صريع الهوى

صريع الهوى
سالت على وجنتاي الدموع ××× وعاد الى عيناي الحَزَن
صار الفؤاد يريد الممات ××× فلا لحياة فيها فتن
تريد عيوني بكاء صريح ××× ويرفض قلبي أن يُمتهن
أكتم فيه دموع العيون ××× ويبكي دماء بقهر الوهن
أناجي نفسي وقلبي معاً ××× لعلي أداوي جراح الزمن
أسير وحيداً وقت السحر ××× أفكر فيما يُزيل الشجن
××××××××××××××××
حبيبي تركني صريع الهوى ××× وغدا يلعب بقلبي أنا
أنا من ظننت أني حبيبه ××× وجعلت قلبي ملكاً لنا
خانني وخان حبي له ××× ونسي أوقاتاً كانت لنا
لم يرع قلبها أني حبيبه ××× فضحى بقلبي وما بيننا
فلا تحزن عليها فإنها ××× جميلة المحيا أخلاقها الخنا
فاظفر بمن جمالها دينها ××× فما للدين زوال بعد الهنا

5 comments:

كائن نورانى said...

ويبكى دماء

صعبة

انت فى الاول قايل حبيبى

وبعدين قلت

فلا تحزن عليها؟؟؟

فى غلط ولا؟؟؟

الكلام كله حلو اوى والاحساس عالى

بس فهمنى

ادخل شوف بلوجة يوسف
وقل له رايك

اللينك عندى على بلوجتى

طمنى عامل ايه فى الدراسة؟


سلاموتو

كائن نورانى said...

اه صحيح

انا رديت عليك عندى ادخل شوف وقلى اقتنعت ولا نو؟؟؟

kingmody said...

يبكي دماء ده القلب ليه صعبة ؟؟؟؟
الي قال حبيبي ده القلب والي بيقول فلا تحزن عليها حوار داخلي بيني وبين قلبي
ببينلو انها لاتستحق ان الواحد يحزن عليها بعد ما سابتو ارجو اكون قدرت اوصل ما اريده :)

منا معرفش النيكينم بتاع يوسف انهي واحد انت عندك كتيييييييييير !!؟؟

الحمد لله امتحاناتي من يوم الخميس الي جاي ان شاء الله

WhItE HeArT said...

برضه كلام جميل يامحمود واستخدمت مصطلحات جامده فعلا

بس انا عاوز اعرف حاجة انته ليه بجد بتختار بعض الجمل اللي بتتقل الشعر
طبعا انا لقيت الجمله دي

فاظفر بمن جمالها دينها ××× فما للدين زوال بعد الهنا

بالاخص الشطر التاني

وعارف انك بتبأه عاوز توصل المعنى ده حتى لو هتتقل الشعر بس انا رأيي انك لو صبرت على الشعر شوية مخك هيجيب جمله اخف بنفس المعنى او معنى اقوى كمان
عموما الشعر حلو بس بيني وبينك هوه فيه مشاكل في الضماير برضه او انا اللي متلخبط لإني مش مركز بصراحه لسه صاحبي وعندي امتحان رسم وعندي دوخه وقلقان جدا جدا جدا من الدوخه دي في الرسم لإنها لو استمرت مش عارف هعمل ايه

عموما ربنا معاك
والشعر بجد فكرته حلوه

kingmody said...

حرام عليك الجملة دي مش تقيلة خالص انا كنت فاكرك هتقول حاجة تانية مش هقولهالك عشان متاخدش بالك منها :p

الضماير بيتهيألي انت الي متلخبط مع اني عارف انت قصدك على ايه :)

شيل الدوخة من دماغك وتوكل على الله
ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا :)