Wednesday, April 25, 2007

تناقض ×تناقض

انا هنا كاتب قصيدتين بنفس الوزن ونفس القافية بس معناهم الاتنين متناقض تماما تماما
ملحوظة نفس عدد الابيات بردو عشان محدش يقول اني منحاز
حب وبكاء

دموعي ذُرفَت يا بشر ××× ونسيت أني كالحجر
الكل ينسى وعوده ××× الكل يغدر بالنُّذر
الكل يعبث بالهوى ××× الكل يهزأ بالعبر
أسير شريداً بالضحى ××× وأبكي وحيداً بالسحر
انا وحبيبتي ننتظر ××× وعيوننا تنزف مطر
كم جلسنا من ليالٍ ××× ننظر الى ضوء القمر
كم اتّخذنا ضوءه ××× أملٌ لنا بين الحفر
فبريقه يظهر لنا ××× رغم الظلام المنتشر
مثل المحبة بيننا ××× تحاط دوما بالخطر
فالكل يرفض حبنا ××× ويريده أن يندثر
تعاهدنا ألا ينتهي ××× وسيبقى دوما مزدهر
أحبيبتي هيا نستتر ××× ونصبر حتى ينتشر
هكذا علمتني العطور ××× تفوح لما تنتشر
حب وغدر

دموعي ذرفت يا بشر ××× ونسيت أني كالحجر
الكل ينسى وعوده ××× الكل يغدر بالنّذر
الكل يعبث بالهوى ××× الكل يهزأ بالعبر
اسير شريداً بالضحى ××× وأبكي وحيداً بالسحر
فقط الحبيب ظننته ××× صادقا دون البشر
ومنحته قلبي مخلصاً ××× وعلى حقيقته ظهر
فجال يعبث بالهوى ××× وبالعهود قد غدر
فتركت قلبي للذي ××× جلب البكاء للصخر
وعاهدت نفسي انني ××× لن أحب ولن أذر
قلبي لحب غيره ××× فالحب يؤدي للسهر
ّحلو المذاق بداية ××× لكن نهايته أمِر
كالسم يودي بالحياة ××× وتخاله دوما درر

3 comments:

WhItE HeArT said...

انته عارف رأيي في أقوى افتكاساتك على الاطلاق حب وبكاء وحب وغدر طبعا

ياابني دي مش محتاجه كلام ولا اراء من حد

kingmody said...

ربنا يخليك يا محمد
افهم من كده انها عجبتك :)
وبعدين محتاجة رايك يا استاذ مه انت بقيت زميل خلاص ;)

WhItE HeArT said...

حلوه زميل دي جامده انته عارف انا كان نفسي في ايه بجد يامحمود كان نفسي ان الشعر التاني ينتهي بنفس كلمات الشعر الاول بالظبط مع اختلاف المعنى تماما بجد كان هيبأه افتكاسه ملهاش حل عموما هوه كده جامد ومفيش مشاكل