Wednesday, April 25, 2007

حبيب لاهي

حبيب لاهي

فتاة تراها تكتسي الحزن ××× لا تمتلك ثوبا سواهْ
سألتها لماذا كل هذا ؟!! ××× أزيلي الحزن عنك أختاهْ
أجابت فؤادي قد جرح ××× جرحاً كبيراً لا تراهْ
حبيبي لم يصن حبي له ××× ويرتكب كل ما أأباه
تراه يعبث بكل العبر ××× ويهزأ كلما قلت أهواهْ
كيف السبيل اليه لا أدري ××× فلا أحتمل ترك هواهْ
لست أدري أيحبني أم ××× ان شعوري أوهام الحياه
ْكم تمنيت أن أكون ××× نجمة تسطع في سماهْ
أو أنني قطرة دماء ××× تلهو وتمرح في دماهْ
أعلمت ما هو سر حزني ××× وأنه قد بلغ لمنتهاهْ
أأخيتي بالحكم لا تتعجلي ××× فهذا تقدير الإله
ْوإن ظلّ الحبيب يجرحك ××× فجعليه كصفحة مطواهْ
فمثل هذا لا يؤتمن ××× ولا يُهوى فيُطلب رضاهْ
تلك نصيحتي اليك مسداه ××× فعييها ومزقي صفحة هواه

3 comments:

WhItE HeArT said...

انته يا .........
مورتنيش الشعر ده من زمان ليه يامفتري
ايه العبقرية دي

لا جامد جامد من هنا لبكره ومفيهوش اي حاجة غير انك تشيل كلمة مشيل وتحط مثيل :) ههههههههههههههههههههه

لا يامحمود جامد وبجد انا مكنتش هقراه وهوه محطوط في الاخر للسبب اللي قلتهولك على التليفون بس بجد جميل انك خلتني اقراه

kingmody said...

القصيدة دي يا محمد ليها مناسبة ومناسبة خاصة جدا
ان شاء الله هبقى اقولك حكايتها
وعاوز اقولك ان الي كاتبلو القصيدة دي راح حطها في كل حتة على النت على الهاي 5 عندو والتاجد وكل المواقع بعد ما استأذني

وحاضر يا استاذ هشيل مشيل واحط مثل :ي

WhItE HeArT said...

احلى حاجة والله يامحمود ان الواحد يكون كاتب القصيده لمناسبه والله بيبدع وكمان لو كان حاسس باللي بيكتبله

انا اعرف ناس بتكتب بيقولوا انهم مبيكتبوش الا لما يحسو بحاجة يكتبوا عنها وانا مش موافق معاهم في الرأي ده لإن الانسان طول ماهوه عايش بيحس ويقدر يكتب اللي هوه حاسه طبعاً حتى ولو كان فرح حتى ولو كان حاسس احساس طبيعي ممكن يعلي من الاحساس ده في شعره صدقني يامحمود انا من ساعت مابدأت اكتب بعمق انته عارف انا كنت في السعودية بكتب بس ممكن اكتب اي كلام فاكر بتاعة الحلم والله كانت جميله بس معرفش راحت فين المهم من ساعت مادخلت المجال ده وانا حاسس دماغي دماغ واحد تاني خالص حتى في ناس بتقول لي كده لكن ماعلينا المهم انك شيلت مشيل وحطيت مثيل :ي