Saturday, April 28, 2007

لقطات من حياتنا

القصيدة دي ده اذا كان يصح ان نقول عنها قصيدة عشان انا شايف فيها حاجات كتير غلط وبايظة بس انا لسه مخلصها
حالا ومش في نيتي اصحح فيها حاجة عشان هو ده الي جه على بالي فالي يقراها ميقراهاش من نحية وزن يقراها من
نحية احاسيس ومشاعر عشان انا فيها كنت قاعد بفتكر محمد وشريف ولقيت نفسي بكتبها يارب تعجبكو هيا انا عاملها
على اساس ان قلبي بيحكي لعيني عننا احنا التلاتة يارب تعجبكو وياريت تختارولها عنوان وانت يا محمد لو عاوز تعدل
فيها بجد ياريت عشان نبقى مشتركين فيها ووريها لشريف عشان لو عاوز يعدل حاجة او يضيف حاجة ونكون احنا
التلاتة مشتركين فيها نبدأ بقة :ــ
ثلاثة كانو يا عيون ××× ثلاثة كانو يمرحون
ثلاثة كانو في العدد ××× وواحد كانو في الشؤون
ثلاثة عاشو في فرح ××× كانت تخافهم كل الحزون
رقصوا وغنوا يا جفون ××× فلا همٌّ رأوه ولا شجون
بقايا النفايات كانت لهم ××× كرة يركلونها في جنون
طويل عريض ، طويل رفيع ××× وقصير نحيف يا عيون
جاءو يوما عند اقصرهم ××× فأغلق المصباح كي يخمدون
فراحو يعبثون من الظلام ××× لكنه امرهم أن يسكتون
ونامو ليلتهم في ارتياح ××× وفي الصباح قامو يلعبون
وجاؤو يوما عند اعرضهم ××× وياله من يوم يا جفون
واحد تحدث مع فتاة ××× والباقيان صارو يضحكون
وبعد انتهاء ذاك الحوار ××× راحو يغنون ويرقصون
وجاءو يوما عند اطولهم ××× فذهبوا للمحكمة كي يتغازلون
وتجوّلو فيها حتى رأو ××× فتاة وقعت عليها العيون
وتساءلو من سيذهب كي يغازلها ××× تناقشو حتى كادو يتفقون
فقدّموا رجلا وأخّرو أخرى ××× يا ويلهم على ماذا يقدمون!!!؟
ولكن ربهم عالم بهم ××× ولم يوفقهم فيما يريدون
وجاء من غازل تلك الفتاة ××× فأخذها وهم امامها واقفون
اواه ما اجمل تلك السنين ××× مرت كطرف العيون
وأضحى كل منهم في مجال ××× وتسابق نحوهم الحاسدون
اثنين صارو في مكان ××× ولآخر ظن انه مسجون
وحينها علموا السعادة لا تدوم ××× وانتهزت الفرصة جيوش الحزون
وأخذت تغير عليهم كأنها ××× التتار يغزو المسلمون
فواشوقي الى بلد خليّ ××× فألتقي بمن أحب ويحبون
فيا ربي أجمعني بهم ××× فننتصر على تلك الشجون

3 comments:

WhItE HeArT said...

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
والله ياابني مش قادر بجد
انا هموت
ده انته فصصتنا تفصيص مسخرتنا وفضحتنا وكل حاجة

هههههههههههههههههههه
سيبك من البات والقافيه الكلام جميله

ومقلتش وانهم وهما في المحكمه يتغازلون كانت طلعت نتيجة نص السنة يامجنون

فاتتك دي مش كده معلش

جامد قوي والله يامحمود من اول بيت وانا بضحك لحد اخر بيت يخربعقلك جامده قوييييييييييييييييييي

شكرا يامحمود على الشعر ده

kingmody said...

:)
بس بجد عاوزين نعدل فيه ونضيف حاجات وحكاية النتيجة بحيث يطلع شعر جامد اوي اوي

وبعدين افصصكو ولا مفصصكوش مفيش مشاكل :d

عفوا يا حبيبي :)

WhItE HeArT said...

اعدل فيها علشان نبأه مشتركين فيها ياابني انته جبت الخلاصه ناقصلك بس تحط فيها موضوع الامتحان وموضوع هيه الدبانه جيفه ؟؟
وموضوع ان انا يوم المحكمه اخترتوني علشان اقعد مع اخو شريف علشان ميشفش شريف وعمايله وانا مردتش

وتحط بلاوي النت بتاعتنا وبلاوي كركر بتاعة شريف

وتحط الكنبه هنا والكومبيوتر هنا ؟

مفتكرش نسيت حاجة مش عارف ليه دايما البلاوي دي انا مشترك فيها

وبرضه انا احييك انك منستش موضوع لعب الكورة بأزايز المية واحنا في 3 ثانوي زي العيال

وطبعاً فيه بلاوي سوده حصلت بيني وبين شريف متتحكيش اساسا كنت بحكيها النهارده لشريف وقعدنا نضحك ضحك وزي ماقلتلك داريت فضحتي في التحويل من سانتي لمتر