Thursday, April 12, 2007

الى امة الاسلام

نصيحة لأمتي
يا امة ذاق الفؤاد نعيمها ××× يا امة ذاق اللسان لذاذها
يا امة عرفت طريقا للهدى ××× يا امتة سلكت سلوك رسولها
يا امة كان الجميع يهابها ××× يا امة صار الجميع يُهيبها
فيا امتي لم تركتي سنةً ××× تضيء بالانوار دروبها
سنة رسول يهدي بالهدى ××× فمن يريد المجد فاليمسك بها
لقد رأيت ان التكبر في الدنا ××× يذل امما ويهدم مجدها
فيا امة لن تعود لمجدها ××× الا بأن تعود لسابق عهدها
فلو أنها عادت لهدي نبيها ××× لكان من في الارض عبيدها
تلك نصيحة من امرئ ××× يعز عليه ان يُزال عزها

2 comments:

WhItE HeArT said...

جميل جدا الشعر ده يامحمود بس انا عاوز انا قشك في البيت اللي بتقول فيه

فيا امة لن تعود لمجدها ××× الا بأن تعود لسابق عهدها

انا حاسس ان البيت تقيل شوية عن بقيت البيوت ايه رأيك تحاول تصيغه صياغه اخف من كده


الشعر في غاية الروعه يامحمود وان شاء الله هرد على بقية اشعارك اللي انا عارف 3 تربعهم واحد واحد

kingmody said...

انا رايي من رايك انو تقيل بس عبال ما الاقي بديل له بس وهغيرو ان شاء الله
منا عارف انك عارف 3 تربعهم مهم كانو على ايدك